fbpx

Pojďme si spolu upéct chutný, zdravý a jednoduchý domácí kváskový chléb, který si zvládne připravit opravdu každý. Na rozdíl od klasického chleba, který koupíte ve většině supermarketech, se náš bude lišit v několika ohledech a to převážně svojí kvalitou, pozitivním působením na naše tělo a také svojí odlišnou chutí (mírně nakyslou).

Výhody kváskového pečiva?

Použití kvásku v pečivu má hned několik výhod. Prodlužuje trvanlivost pečiva, které je tak méně náchylné ke vzniku plísní, pečivo je lépe stravitelné a z důvodu vyšší využitelnosti minerálů působí lehce zásadotvorně na náš organismus.

Další věcí, která hraje významnou roli, je druh použité mouky. Do většiny pečiva se používá mouka pšeničná, která obsahuje pro lidský trávicí trakt agresivní formu lepku (gluten). My v receptu použijeme mouku žitnou a taky špaldovou, kterou lidský organismus z důvodu méně agresivní formy lepku lépe snáší. Samozřejmě, kdo chce, může použít i klasickou pšeničnou. Žito obsahuje oproti klasické pšenici také více rozpustných forem vlákniny a má vyšší zastoupení vápníku, fosforu a draslíku. Špalda je lehce stravitelná a má mnohem nižší toxicitu pro alergické jedince. Proto ji mohou lidé s alergií na pšenici použít jako náhradu pšenice. Nesmíme ovšem zaměnit alergii na pšenici s celiakií. Špalda ani žito nejsou bezlepkové obiloviny, nejsou tedy vhodné pro bezlepkovou dietu.

Příprava kvásku

Než začneme s přípravou chleba, je potřeba mít k dispozici kvásek. Ten můžeme buď koupit, což bývá někdy složitější a nebo si ho vyrobit v pohodlí domova. Musíme jen počítat, že to bude pár dní trvat.

Jdeme na výrobu, ideální je připravit si větší zavařovací sklenici, případně větší mísu (kvásek totiž dost zvětšuje svůj objem a mohl by vám z nádoby uniknout).

1.den 
Ve 2 l nádobě rozmícháme 100 g mouky ve 125 ml vlažné vody (28 – 30°C). Přikryjeme utěrkou (ubrouskem), necháme stát při 21 – 23°C, v létě dáme do trochu chladnější místnosti. 

2. den
Přimícháme 50 g mouky a 100 ml vlažné vody, necháme další den zakryté odpočívat.

3. den
Přimícháme dalších 50 g mouky a již jen 50 ml vlažné vody, přikryjeme a opět necháme stát.

4. den
přimícháme 50 g mouky a 50 ml vlažné vody, necháme přikryté ještě 24 hod stát.

Máte-li správnou teplotu kvašení, měl by mít kvas po 4 dnech lehce nakyslou chuť a vůni a konzistenci velmi řídkého těsta.

Kvásek je možné udržovat tak, že po odebrání necháme na dně cca 1 cm (může být i více) a oživíme ho (přidáme mouku a vlažnou vodu – třeba jako 4.den.

Jak použít kvásek z lednice?

Před pečením kvásek vyndáme z lednice, dokrmíme a počkáme, až se probere a zvětší svůj objem. Odebereme potřebné množství do těsta a vrátíme do lednice. Kvásek v lednici vydrží i 2 týdny, před pečením ho stačí jen probudit přidáním mouky a vody.

Ingredience na 1 chléb (cca 800 g):

  • 300 g kvásku
  • 200 g žitné celozrnné mouky
  • 100 g špaldové celozrnné mouky
  • 150 – 200 ml vody

Postup:

  • V míse smícháme 300 g kvásku společně s ostatními ingrediencemi (vody přidejte raději méně, než více) vše důkladně promíchejte do tužší konzistence.
  • Pokud budete používat kupovaný kvásek, je potřeba ho nejprve namnožit. V míse tedy smíchejte kvásek cca s dalšími 200 g mouky a přilijte 100 – 150 ml vody. Mísu zakryjte potravinářskou fólií a nechte 12 hodin odležet na teplém místě. Poté pokračujte prvním bodem.
  • Těsto nechte cca 15 minut odpočívat a poté ho přelijte do předem připravené formy (vymazanou olejem a moukou) – pokud máte formu s nepřilnavým povrchem, není potřeba vysypávat. Těsto se ve formě hůře rozprostírá. Já si pomáhám mokrou lžicí, na níž se těsto nelepí. Lžicí krásně roztáhnu těsto do všech stran a na závěr ještě posypu kmínem.
  • To nejsložitější máme na za sebou, teď stačí těsto nechat na teplém místě cca 90 minut kynout. V zimě to dělám tak, že dám formu s těstem na topení a nebo předehřeji troubu na 50° vypnu ji a těsto dám zakryté utěrkou kynout dovnitř.
  • Po vykynutí těsta předehřejte troubu na 200°, kam dejte chléb cca na 50 minut péct.
  • Pokud se vše správně povedlo, výsledek by měl být na světě.
  • Chléb vyklopte z formy a nechte vychladnout na mřížce v troubě.

Nutriční hodnoty ve 100 g (orientační):

Energie: 253 kcal /  1070 kJ

Sacharidy: 46 g

Bílkoviny: 9 g

Tuky: 1,8 g

Vláknina: 8 g

Věřím, že si na domácím chlebu pochutnáte a že se stane součástí Vašeho jídelníčku.

Máte-li nějaký dotaz k přípravě, piště ho do komentářů pod článkem.

V případě, že se Vám tento recept líbí, jako poděkování ho prosím sdílejte dále. Případnou fotku na instagramu můžete opatřit hashtagem #fitsmart. Děkuji.